٢٠٠٧-٠٦-١٤

بخيل درجة أولي


وأنا جي من الشغل وعصافير بطني بتصوصو من كتر الجوع قولت أول محل بتاع أكل أعدي واتظغط فيه، وطبعا أحنا لسه في نص الشهر والمرتب خلص والحمد لله، فقعدت أحلم أني اعدي علي محل كباب وكفتة مثلا أو مسمط لكن لحظي النحس عديت علي محل كشري وطبعا دخلت وأنا مضطر لأني كنت جعان جدا جدا، وطلبت طاجن مكرونة باللحمة المفرومة وقعدت أكل.


وفي الوقت نفسه قعد اثنين في الترابيزة اللي جامبي طلبوا طبقين كشري سوبر لوكس والناس كان الظاهر عليهم مش جعانيين قوي فكلوا نص الأكل وقاموا، وقبل ما الأطباق تتشال من علي الترابيزة، دخل المحل شاب شيك ومعاه بنت هي الأخرى لا تقل شياكه عنه وكان شكلهم مخطوبين واديهم في أيد بعض وأول ما دخلوا المحل بصوا علي الترابيزات فأنا قلت في عقل بالي يمكن هما بيدورا علي تربيزة بعيدة عن الناس عشان يقعدوا يتكلموا مع بعض كلام "مخطوبين " لكن طلع تخميني غلط فاختاروا التربيزة اللي في أول المحل واللي كان عليها بواقي الطبقين اللي أصحابنا طلبوه من شوية وقاموا من غير ما يخلصوا الأكل.


فاستغربت لمكان الترابيزة اللي اختاروها فشد انتباهي أن أتابع تحركاتهم وبالفعل في خلسة من غير ما يشعروا أني ببص عليهم، لقيت الشاب أياه هو كمان قاعد بيبص يمين وشمال، ولما أتأكد أن مفيش حد متابعه قام وعمل شيء غريب، وراح مناول خطيبته طبق من طبقين الكشري اللي كانوا أمامه على الترابيزة وقام مناولها طبق، طبعا أداها الطبق الفاضي شوية وخد هو الطبق اللي فيه كشري كتير ـ مفجوع درجة أولي ـ وراح قعد ياكل في تلذذ غريب وهي الأخرى قعدت مستمتعة جدا ببواقي طب الكشري من غير ما تحتج علي الفعل اللي عمله الشاب.


وفي خمس دقائق كانت اطباق الكشري أنضف من الصيني بعد غسيله، وفي هدوء تاما قاموا ومشيوا من المحل من غير ما حد يتكلم معاهم لأنهم ببساطة نوعية من البشر اللي لو وقفت تتكلم معاهم ممكن يأخذوا الكحل من العين.


لو خطيبك أو خطيبتك عرضت عليك أنكم تعلموا عملة أصحابنا البخلاء يا تري ايه الرد اسيبكوا في التفكير ويارب ما حد يتجوز واحد أو واحدة بخيلة.

هناك ١١ تعليقًا:

Dalia يقول...

معلش هما اكيد جعانين و ماعهمش فلوس

شماعة يقول...

الجوع مش ممكن يوصل اثنين مخطوبين انهم يأكلوا بواقي اطباق الشكري طب لو الواحد لواحده ماشي انما معاه خطيبته ده شيء فظيع جدا

محمد حسن يقول...

والله يا استاذ كريم انا كنت ليه واحد صاحبى فى الجامعة كان بيحط مياة ساقعة فى ....أكيد انت عارف عارف أنا اقصد اى ومين المقصود بهذا الكلام صح ولا

شماعة يقول...

الحقيقة يا رفيق الجامعة والعمل لا اتذكر أي شيء عن كلامك هذا علي العموم نورت الشماعة يا حمادة بيه

حواء يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله اعتقد ان ده مش بخل يعنى هما الاتنين حيبقوا بخلاء ؟؟ أكيد العين بصيرة والايد قصيرة .. بس البخيل مش بيبان اوى فى الخطوبة ممكن بعد التدبيسة كله يظهر ويبان ؟؟؟

Unknown يقول...

لا قصة صعبة قوى دة لو خطيبى والله ارمى فى وشة دبلتة وامشى واسيبة الا البخل الن البخيل فى الفلوس بخيل فى كل حاجة حتى المشاعر

شماعة يقول...

ايوية
ــــ
أحب أن أرحب بكي في البلوجر الخاص بكل الأصدقاء وليس خاص بي لوحدي فلولكم ما كان له أي طعم .
ثانيا ردا علي كلامك أنكي سترمي في وجه خطيبك الدبلة إذا كان بخيل، المفروض أساسا أنك ترميه تحت ترام مش ترمي في وشه الدبله.
ويارب ما يرزقك بعريس بخيل ابدا ولا مسرف يكون وسط.

علاء عارفين يقول...

لا بجد انا مش مصدق ان حد ممكن يعمل كده !!!!

بس فعلاً ممكن يكون مش بخل . . يمكن ظروفهم صعبه

مش عايزيتن نظلم حد برضه

مدونة كسبان يقول...

منين شاب شيك
ومنين ياكل بعد مالالناس كلت
مش شايف ان فيه تناقض
ماعلينا

Ahmed يقول...

مممممم
اولا عايز اقولك انك جرييت ريقي بكلامك عم الكشري
بقالي كتير ماكلتوش
ثانيا
كتير من شبابنا بنشوفهم لابسين شيك وكويس جدا
لكن مفيش معاهم فلوس عادي جدا وبتحصل
لكن علشان اعمل اللي حكيته
طبعا مستحيل ولو هموت من الجوع
طب وانا اطلع من بيتنا ليه لو معيش فلوس
والمصيبة ان معاه اللي تشجعه على كده
انت عارف لو الحكاية دي حصلت في محل كباب
كنت قلت معذورين نفسهم فيه ومفيش فلوس
لكن كشري ... دا اكل الغلابة
لا حول ولا قوة الا بالله
ربنا يسترها معانا
تحياتي

warDaya يقول...

يالهوي...!!!

لالالالا بجد مش لاقيه غير التعبير ده

يالهووووووووووي!!!!!!!!!!!
يانهار بتنجان اسود
:|
ايه القرف ده؟
تصدق انا جايه الشغل ميته من الجوع وكنت شويه وهاكل دراع اللي جنبي..
بس بعد ماقريت...بجد قرفت اووووووووووووي

يالهوووووي والله العظيم مش متخيله اللي حصل ده..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هاعيييييييييييييييييييييط