٢٠٠٧-٠٤-٠٨

مريض دون سابق إنذار



"على الرجاء من السادة الركاب إذا تواجد بينهم طبيب أو طبية سرعة التوجه إلى مكتب الناظر للأهمية"

كانت هذه الكلمات أول ما التقطته أذني داخل محطة مترو الأنفاق، والتي تعودنا على سماعها مرارا فعندما يصاب راكب بأزمة أي كان نوعها لا يجد من يسعفه لعدم توافر وظيفة طبيب داخل محطات المترو لمواجهة تلك الحالات الطارئة التي تحدث دون سابق إنذار.

وللأسف تكرر النداء أكثر من مرة لكن لم يستجيب أحد ومش لأن المصريين أنذال، ولكن لأنه لم يحالف الحظ ـ طبعا المأسوف علي أمره اللي تعب فجأة في المحطة ـ أن يكون متواجد في تلك اللحظة طبيب بشري ولا حتى بيطري.

وعلي العلم أن عدد محطات مترو الأنفاق في الخط الأول حلوان ـ المرج 35 محطة وفي الخط الثاني الجيزة ـ شبرا الخيمة 17 محطة. والمجموع كله 52 محطة بالتمام والكمال.

وفي النهاية الغلط راكب "البني آدام" ـ اللي تعب فجأة ـ من ساسه لراسه ، لأنه تعب دون سابق إنذار في محطة لمترو الأنفاق.

كيمو

هناك ٨ تعليقات:

هالة يقول...

دا من ضمن السلبيات الكتيرة جدا في مجتمعنا يا سيد كريم، وأبعد حاجة في فكر المسئولين هي المواطن، ودايما المصري مطحون داخل بلده وبراها.

shereen يقول...

أيوه صح المسئول عن الحادثة دي هو الراجل الي تعب بدون سابق إنذار ، كان يقول أنه هيتعب النهارده في محطة المترو ، الحكومة هتجيبل للناس دكاترة منين ده إجمالي عدد الدكاترة في مصر 160 ألف طبيب متوزعين على محافظات مصر كلها ، والرقم بيقل يوم بعد يوم.

غير معرف يقول...

يا عم دكتور ولا ابواب بايظة ولا مراوح فى الحر مش شغالة وناس لازقة فى بعضها وكله مسلم امره لله / ياعم كريم كويس ان احنا عايشين / طب ولو فيه دكتور فى المترو ياترى هايبقى نظام الكشف عنده ايه واكيد هايكت من الشغل الساعة 12 اول ما يوصل / صبح صبح يا عم الحاج وخليك فى الحديدة احسن ولا ايه يا عم كريم / ابو ادهم

غير معرف يقول...

مواطن .. يعني إيه مواطن ..
بيتهيألي الكلمة دي درسناها في كتاب التاريخ لما كانوا بيتكلموا عن عصر المساواه بين السادة والعبيد.

لكن دلوقتي يا عم كريم بقي فيه سادة ومنبوذين، (على وزن مواطنين)، المجتمع أصبح مجتمع سادة وعبيد.

تقولي دكتور ..

مبروك على البلوجر يا كريم

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
wael elgazawey يقول...

من الواضح أن ركوب المترو اثر عليك بشكل سلبي الحياة تحت الارض ليست أسوا من فوق الارض.. انت عارف انا كام مرة جريت ورا اتوبيس عشان اتشعبط فيه.. وله كام مرة نزلت من الميكروباص بسرعة قبل ما يمشي ودماغي اتخبطت.. وله كام مرة كنت هموت عشان شاب متهور كان هيخبطني بعربيته الاخر موديل وهو فاكر نفسه مايكل شوماخر.. وله في كام واحد غيري وغيرك وغيرنا كلنا وقع في الشارع واتصلوا بالاسعاف.. عشان تشيله وطبعا الاسعاف جت بسرعة قبل ما الاسبوع ما يخلص بـ 24 ساعة.. انت عارف ان حياة الانسان اصبحت رخيصة اويىىىىى في هذه البلد

عموما مبروك على مدونتك يا كوكو

غير معرف يقول...

يتميز البلوجر بوجود روح الدعابة ويدل على معرفة صاحبة الجيدة بالحياة من حولنا ووقائعها واعتقد يا أخ كريم ان انت نقلت لنا الواقع من خلال كاميرا ترصد الواقع بلا مجاملة أو تزييف
اشكرك على هذا البلوجر الجميل واتمنى لك التوفيق اخيك محمد صحفي ومحرر

شماعة يقول...

أشكرك يا محمد واتنمي لك حياة سعيدة وان تعجبك موضوعاتي البسيطة بإذن الله