٢٠٠٧-٠٤-٢٩

"خون بس متتقفش"

أيه رأيكم يا جماعة في الأمثال العربية، وبخاصة الأمثال المثيرة للجدل مثل هذا المثل الشعبي القائل "خون بس متتقفش"، والمقصود أنك لازم متتمسكش وأنت بتخون ولو ده حصل هتكون يا حلو في حالة تلبس ويطرقع ليك (كما لو كنت اتمسكت في مظاهرة).

وعلي رأي فيلم " حرامية في كي جي 2" لما كريم عبد العزيز كان مع حنان ترك في الترام وعمل فيها شهم ومسك حرامي، مع أنه هو كمان حرامي، يعني عض في زميل له ، ولما مسك الحرامي قاله بصوت واطي شويتين ( مش عيب عليك تتمسك).
يعني أنك "تتقفش" حاجة مش كويسة في جميع الأحوال ولا أنتوا مش معايا، علي العموم ممكن نعمل زووووم للمشكلة عشان نركز عليها بعدسة كاميرات " الشماعة" ونشوف المشكلة فين كما قال سمير غانم " هي الكورة فين".

هناك تساؤل يطرح نفسه هل المشكلة في الخيانة أنك "تتقفش" مش أنك تخون؟، يا له من تساؤل محير، فالخيانة هي ذلك الشعور بالانكسار واليأس وفقدان الثقة في الذات وفي الناس جميعا، وبالذات لو كانت الخيانة من شخص قريب إلي نفسك.

تعالوا نشوف لو الراجل خان بيتقال عليه أيه بيقتال "نزوة" وهتعدي ولازم الست تسامح عشان البيت ميتخربش والعيال متتشردش .... إلخ، أما لو الست خانت طبعا مش هيتقال عليها نزوة زي الراجل لكن بيتقال عليها أنها مش “مؤدبة” وده أقل وصف ممكن يتقال.
يعني المشكلة هي نظرة المجتمع للاثنين بتكون مختلفة، والمجتمع بينظر علي خيانة المرأة علي أنها جريمة كبرى.
أنتم بقي شايفين أيه الخيانة واحدة للاثنين ولا للراجل حاجة وللست حاجة تانية مستنيكم جودو باي

هناك ٣ تعليقات:

غير معرف يقول...

إن الخيانة واحدة في كل زمان ومكان، ولكن فساد المجتمعات فقط هو من جعل الرجل يتباهي بها علي مسمع ومرأي من الجميع، وجعل النساء يتمنين رجلا "مقطع السمكة وذيلها"، هي صفة بغية وعادة ذميمة تمزق القلوب وو تنزع الحياة من أحشاء الروح .

ويكفي أن نقول أن الحب كالزهرة الجميلة و الوفاء هو قطرات الندى عليها
والخيانه ،، هي الحذاء البغيض
الذي يدوس على الزهره فيسحقها

shereen sobhy يقول...

لا فرق بين خيانة الرجل والمرأة ولكن المجتمع الذكوري يفرق بينهما حتي القانون نفسه والذي من المفترض ان يستمد تشريعاته من الشريعة الاسلامية يفرق في هذه المسأله بين الرجل والمرأة ، ولكن يكفي أن الله سبحانة وتعالي لم يفرق في العقاب بينهما فحدود الله واحدة علي الاثنين

غير معرف يقول...

داليا.. كريم إزاي نفرق في خيانه الإثنين بالرغم أن الله سبحانه وتعالي لا يفرق بين الخيانتين في العقاب.

تحياتي