٢٠٠٧-٠٨-٢٠

فترة نقاهة


فيها أية لو كل واحد بيعمل حاجة غلط (مهما كان حجمها) يأخذ فترة نقاهة ويعيش في فترة سلام مع نفسه، من غير ما يراكم عليها ضغوط تزود إحساسه بتأنيب الضمير وبالتالي تؤدي تدريجيا لتشويه نفسه من الداخل.

أنا مش ملاك ولا معصوم من الخطأ، أنا بتمني أن أستطيع التحكم في نفسي عندما أوجه موقف ما، ولا أصر علي فعل الخطأ.

لو كل واحد فينا عمل كده هنشعر براحة نفسية رهيبة داخلية وتصالح يؤدي إلى الراحة نفسية المتكاملة، وعند ذلك الوقت نقدر نعيش في سلام داخلي افتقده كثير منا وأنا أولكم بالتأكيد.

هناك ٦ تعليقات:

Unknown يقول...

شماعة
تفتكر اننا نقدر نعيش فى سلام مع نفسنا
صعب قوى
محتاجة قوة كبيرة للاعتراف بالخطاء داخل انفسنا علشان نقدر نحقق السلام دة

محمد حسن يقول...

يا بنى انت لو جلست مع نفسك عشان تشوف اخطاءك اكيد هتكرة نفسك... وهذا الكلام ينطبق على الجميع، المهم رحمة الله علينا.....

غير معرف يقول...

28-8-2007 اول مرة

بسمه عبدالباسط يقول...

فعلا كلامك صح وأنا عن نفسى دايما بلوم نفسى على أى حاجة بعملها وبحاول ما أكررهاش
تحياتى لك

شماعة يقول...

أيوة
ـــ

احنا ممكن نعيش في سلام مع أنفسا بس لو احنا صممنا علي ده وكان عندنا إرادة قوية.
ــــــــــــــــــــــــــــ

محمد حسن
ــــــ

يا محمد احنا مش وحشين قوي للدرجة ديه احنا والحمد لله مش عاملنا حاجة تغضب ربنا بالدرجة اللي تخلينا نكره أنفسنا.

ــــــــــــــــــــــــــ

bos bos
ـــــــ

بحييك علي أنك بتلومي نفسك دايما وبتمني أن العزيمة والإرادة يكونوا في أوج صورهم تحياتي

غير معرف يقول...

ثاني مرة
2-9-2007