٢٠٠٧-٠٧-٠٧

مصيبة

فيه مصيبة أنا اشتركت فيها من غير ما أعرف، وهي أنا شاركت في بناء تمثالي بوذا في أفغانستان اللي هَدتهم حركة طالبان سنة 2001، لأني قمت بالاشتراك في التصويت اللي كانوا عملينه من مدة عشان يختاروا عجائب الدنيا السبع الجديدة.

فقلت أدخل علي الموقع الخاص بالتصويت وأقول رأيي في عجائب الدنيا السبع الجديدة ، ولكن للأسف بعد اختيار عجائب الدنيا قرأت في الصحف أن عائدات حملة التصويت اللي شارك فيها 70 مليون شخص من العالم من خلال الانترنت والرسائل الهاتفية القصيرة "إس.إم.إس" هيصرفوها على إعادة بناء تمثالي بوذا اللي اتهدوا في أفغانستان.

بقي برنار ويبر" منتج الأفلام السينمائية، اللي نادى بإعداد قائمة جديدة لعجائب الدنيا من جديد، عمل كل ده عشان يبني تمثالي بوذا ومحدش أتحرك عشان الهندوس في سنة 1993 هدموا المسجد البابري التاريخي في الهند حتى آخر حجر فيه، والذي كان عمره يزيد على 600 سنة، ولا الدبابات الصربية اللي كانت بتصوب قذائفها لهدم مآذن مساجد سراييفو التي بنيت منذ 500 سنة وذلك في الأعوام (1993 ، 1995)، ولا المساجد اللي بتتهد كل يوم في العراق، والمصيبة الكبرى اللي بتعمله إسرائيل من حيل خسيسة لهدم المسجد الأقصى المبارك حوله.

أنا ندمان أشد الندم عشان اشتركت في بناء تمثال وثني يتعبد من غير الله سبحانه وتعالي.

هناك ١٠ تعليقات:

حواء يقول...

ولا تزعل ولا حاجة لأنك مش عملت كدة بأرادتك .. انت اتخدعت ودى اصعب , انا شخصيا اما بلاقى حاجات زى قدامى مش بدى صوتى عشان مش ببقى واثقة من امانتها او مغزاها الحقيقى بالضبط زى مسابقات الاس ام اس والحاجات دى عمرى ما اشتركت فيها عشان مش مقتنعة بها .. المهم نتعلم من التجارب ... تحياتى

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
aliaa يقول...

ولا يهمك
متزعلش انت اصلا اتخدعت يعنى هم موضحوش ان العائد من هذه التصويتات هترجع لحاجة معينه لو كانوا اعلنوا وانت صوت كنت هتبقى فعلا مشترك لكن انت مكنتش تعرف
وحسبنا الله ونعم الوكيل
يعنى الكافر بيفكر ازاى يجمع فلوس عشان يعيد بناء شئ مهم بالنسبة له واحنا المسلمين مش بنفكر فى حاجة نعملها عشان اخواتنا او عشان حتى الاسلام والمساجد اللى بتتهد واحنا عاااااادى نايمين

Unknown يقول...

وهو احنا فية حد بيهتم بينا
حتى لو العرب كلهم بالدهم اتهدت محدش هيفكر فى اعادة الاعمار متزعلشى
انت مكنتش تعرف اتخدعت زى كتير اتخجعوا

مدونة كسبان يقول...

بعد التحية

طالما ان انت مكنتش تعرف اساسا
ان شاء الله يبقى مفيش ندم
لكن كويس اوى ان انتا حاسس بالندم
ده يأكد لك ان انت انسان كويس
وماشى على الخط الصح

تحياتى

semsem يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
انما الاعمال بالنيات

احنا بنتحاسب على النوايه
يعنى اكيد انت ما كنش قصدق انك تشارك فة ذلك

احيك على مشاعرك وخوفك من الله
نسال الله لنا ولك السلامه

وحسبنى الله ونعم الوكيل

Ahmed يقول...

هون على نفسك
انت مكنتش تعرف
وربنا غفور رحيم
استغفر الله

حواء يقول...

انت فين من زمان ده انت حتى مش رديت على التعليقات لعل المانع خير

شماعة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
شماعة يقول...

bocycat

شكرا يا بوسي كات علي سؤالك عليا وأنا بس كنت مشغول شوية في الشقة وتجهيزها وعقبالك لما ربنا يكرمك بإنسان يملأ عليكي حياتك.

ــــــــــــــــ
aliaa

مرحبا بيكي في البلوجر، أنا اللي مزعلني أنا ديه أول مرة اتخدع فيها من ناس معندهمش دين ولا أخلاق.

ـــــــــــــــــــــــــــ
ايوية

معاك حق احنا مباش لينا اي أهمية أو اعتبار في العالم كله.

ــــــــــــــــــــــــ

مدونة كسبان

ربنا يخليك يا كسبان علي تعليقك الجميل ده وبشكرك علي مواضيعك اللي بتفيد ناس كتيرة.
ــــــــــــــــــــــــ

semsem

احيكي علي تعليقك اللي شال من عندي عقدة الذنب من اللي حصل ولو انت فنانة تشكيلة انا اعرف فنانة اسمها ريهام محمود لها معارض كثيرة وزميلتي في العمل وناقدة فنية لو هذا الموضوع يهمك رسليني .

ـــــــــــــــــــــ

Ahmed AL-Hussany

معاك حق ما احلي الاستغفار اللهم اغفر لنا جميعا